Bij alles wat we online doen laten we digitale voetsporen na. Ook wat we in de ‘echte’ wereld doen wordt steeds vaker digitaal vastgelegd. Dit heeft gezorgd voor een explosieve groei in de hoeveelheid data waarover organisaties beschikken. Maar hoe vertaal je die enorme hoeveelheid data naar bruikbare inzichten?
Het Basisboek Digital Analytics reikt studenten en professionals de kennis en vaardigheden aan om data naar zinvolle kennis te vertalen en de marketinginspanningen te verbeteren.
De brede oriëntatie maakt dit boek uniek: alle facetten van analytics komen aan bod, van de ‘why’ van data tot big data en van het opstellen van metrics tot optimalisatie. De focus ligt daarbij op online, maar ook offline komt aan de orde. Het bevat actuele wetenschappelijke inzichten en biedt tegelijkertijd praktische handvatten om te communiceren over en met data.
In vogelvlucht langs de hoofdstukken van het boek
De belangrijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing en wat dit betekent voor digital analytics.
Even terug naar de kern, waarom zetten we eigenlijk data in? En wat is de rol van intuïtie?
Wat het betekent voor de strategie en organisatie om te opereren in een dynamische en datarijke omgeving.
Dit hoofdstuk helpt je te bepalen welke metrics waardevol zijn om voor jouw organisatie in te zetten.
Welke data je gebruikt hangt af van het doel van je marketinginspanningen. Gaat het om associaties, beslissing of gedrag?
Data is de olie van analytics. Dit hoofdstuk staat uitgebreid stil bij de dataverzamelingsmethoden en -tools.
Dit hoofdstuk vertelt hoe je op een juiste manier omgaat met de gegevens van klanten, zowel volgens de wet als ethisch.
Het opdoen van inzichten uit data leidt pas tot verbetering als je de resultaten kunt communiceren met de organisatie.
De opgedane kennis omzetten in het verbeteren van de performance van je onlinemarketinginspanningen.
Big data het nieuwe zwarte goud? Een nuchtere analyse van de kansen en limitaties van het inzetten van big data.
Anderen zeggen dit over het Basisboek Digital Analytics.
Alhoewel meetbaarheid vaak als argument is gebruikt om vooral te investeren in digitale marketing, blijkt meten lang niet altijd gelijk te staan aan weten. Met 'Basisboek Digital Analytics' neemt Danny Oosterveer een belangrijke stap om dit te veranderen. Een zeer toegankelijk studieboek dat theorie afwisselt met praktische voorbeelden. Een absolute aanrader voor iedereen die zich bezighoudt met digitale marketing en communicatie!
Marco Derksen, adviseur digitale transformatie en oprichter Marketingfacts
Als docent Digital Marketing weet ik als geen ander hoe breed ons vakgebied is. Om alle (online) marketingkanalen goed in kaart te brengen is een strategisch-analytische aanpak de sleutel tot succes. Dit boek beschrijft alle aspecten van Analytics en Data op een prachtige en zeer complete wijze.
Paul Willems, docent online marketing Saxion Hogescholen
De hoeveelheid data groeit explosief, wat enorme kansen met zich meebrengt. Dit boek biedt marketeers handvaten data om te zetten naar waardevolle inzichten. Een must read voor iedere vakprofessional!
Berend Sikkenga, director e-commerce LEGO en schrijver Basisboek Online Marketing
Docenten kunnen gratis een docentenexemplaar aanvragen om te beoordelen of het boek kan worden toegepast in de les. Vul hiervoor je persoonsgegevens en gegevens van de opleiding in.
Artikelen, interviews, presentaties en andere mediavertoningen
Artikel op MT
Een inhoudelijk artikel over de strategie van datagedreven marketing, grotendeels gebaseerd op Basisboek Digital Analytics.
Artikel op Marketingfacts.nl
Als je wilt dat er actie wordt ondernomen op basis van jouw analyses, dan zul je data over de bühne moeten krijgen. Het is daarom essentieel om inzichten en acties op de juiste en meest effectieve manier te communiceren.
Basisboek Digital Analytics is door NIMA uitgeroepen als boek van het kwartaal voor Q2 2019! Het boek wordt door NIMA aan alle books-leden gestuurd, inclusief handtekening van de auteur.
Wat moet je als marketeer of communicatiespecialist nu echt weten over data? In deze vooral inspirerende presentatie wordt dat uit de doeken gedaan.
Het Basisboek Digital Analytics heeft de PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 gewonnen voor het beste studieboek!
Een online artikel van het interview met Wout Maas in de Marketingtribune.
Boekreview van 'Basisboek Digital Analytics' door Niels Wiertz op Frankwatching.
Een interview in het magazine van Marketingtribune van de hand van Wout Maas. Dit mooie artikel vertelt het verhaal achter het boek en de missie van de auteur.
Boekreview van 'Basisboek Digital Analytics' door Nadine van Spronsen op Webanalisten.nl.
Artike op Upstream.nl
Data: een potentiële goudmijn om op een datagedreven manier de prestaties van jouw organisatie te verbeteren! Is jouw organisatie datagedreven?
Er wordt veel gesproken over data, maar in de praktijk komt er maar weinig terecht. Hoewel de wereld van social media enorm datarijk is, is data voor socialmediamarketeers ironisch vaak een last. In deze presentatie maak ik adv mijn boek de wereld van data inzichtelijk en praktisch.
Bij SMC055 met als thema 'Organisch bereik met retegoede content' vertel in over de theorie (adv mijn boek) en de praktijk (adv mijn ervaring bij Burgers' Zoo) over hoe je data-bedreven voor een groot organisch bereik zorgt.
Een video-interview met Eric van Hall van EMERCE over Basisboek Digital Analytics na aanleiding van mijn presentatie bij The Social Conference 2018.
Artikel op Marketingfacts.nl door Bram Koster
Gedreven marketing is mooi, datagedreven marketing iets minder mooi. Want zeg nou zelf: je zit toch wel graag zelf achter het stuur van je merk? Daarom is het belangrijker om databedreven te zijn dan datagedreven.
Vanaf deze datum ligt het boek 'Basisboek Digital Analytics' in de schappen van o.a. Bol.com en Managementboek.nl.
Het wordt tijd voor een écht duidelijk verhaal over digital analytics. Voor elke marketeer. Juist als social marketeer. In mijn presentatie vertel ik adv mijn boek over wat het betekent om data-bedreven marketeer te zijn.
Boekpresentatie voor docenten uit het digital marketing team van de Hogeschool van Amsterdam
Presentatie over de rol van digital analytics in het bedrijfsleven en het studieboek Digital Analytics voor docenten van de e-marketing gecertificeerde opleidingen van Thuiswinkel E-Academy.
Artikel op Marketingfacts.nl
Als marketeer wil je de optimale beslissing maken. Daarvoor moet je goed geïnformeerd zijn en dus de beschikking hebben over zoveel mogelijk relevante data. Toch?
Artikel op Marketingfacts.nl
Om grip te houden op hoe goed of slecht je bezig bent is het verstandig met regelmaat naar de cijfers te kijken. Maar wat is nu eigenlijk goed? En naar wélke cijfers moet je kijken?
Danny Oosterveer is een gepassioneerd digital marketeer met een voorliefde voor het combineren van het creatieve van marketing met de technische, data-bedreven benadering van een ‘nerd’. Hij is als 'databeest' actief bij Burgers’ Zoo, waar hij zich richt op het beter leren kennen van de bezoeker. Daarnaast adviseert hij andere bedrijven, verzorgt presentaties en trainingen op het gebied van digital marketing en analytics. Danny blogt op Marketingfacts.nl en schrijft al meerdere jaren mee aan het Marketingfacts Jaarboek, waarvan 3 edities als hoofdredacteur.
Bezoek de website van Danny